Tvebandsstrikk, historien om Solørsokken

I første del av prosjektet, tok jeg for meg strikketeknikken “tveband”, og min personlige reise med dette har vært preget av et nærmest magisk hendelsesforløp, hvor den ene artige tilfeldigheten ledet til det andre, og plutselig sitter jeg her med ca 8 par tvebundede sokker, 3 par fingerhansker, og 0 planer om å stoppe.


Teknikken oppdaget jeg lenge før dette prosjektet engang var tiltenkt, til og med før jeg ble fatalt bitt av strikkebasillen. Det var på en episode av  “der ingen skulle tru at nokon kunne bu” at jeg så en dame holde på med et par stripete sokker som hun omtalte som “tveband”, og det skal ikke mer til enn noen lekre vertikale striper for å få pulsen min opp og inn i en rødsone. Men akk, som mange andre hadde jeg enda ikke motet til å prøve meg på sokkestrikk, for selv om man skulle greid å knote seg igjennom første sokken, så gjenstår fortsatt den ekte mount everest av prøvelser, nemlig sokk nr.2. 



Da jeg begynte med prosjekt husk&bruk, var tanken å fokusere prosjektet rundt strikketradisjoner der jeg bor, altså innlandet. Du tenker kanskje at når man skriver en prosjektbeskrivelse for å få et kunststipend, så bør man sjekke om det man ønsker å oppnå faktisk er gjennomførbart? Ja, men så langt tenkte ikke jeg. Jeg tenkte det at i et så enormt stort fylke, der blant annet kulderekord-holderen Røros befinner seg, så bør det da være nok av gamle strikketradisjoner å la seg inspirere av. og det er det jo, sånn om man graver litt dypere under overflaten, men akkurat da jeg skulle sette meg ned med dette innvilgede prosjektet mitt, fant jeg ikke noe konkret og håndfast å dykke ned i. Det var liksom ingen innlandets versjon av “setesdalsgenseren” å basere mitt første steg på.


Vel, etter litt neglebiting og panikk, fant jeg ut at jeg bør bare begynne et sted og henge det “regionalt historiske” på knaggen enn så lenge. På en eller annen plass i denne rotete tidslinjen bestemte jeg meg for å prøve den der tvebandsteknikken jeg en gang så på tven. For en annen sentral del i prosjektet var jo dette med bruken av restegarn og opprekksgarn. I tvebandsstrikk, der jobber man med to forskjellige tråder som slynges mellom hver maske og danner et ekstra isolerende lag, og tanken min var den at dette slitesterke laget vil fungere perfekt for restegarnsstrikk, der man gjerne jobber med garn av forskjellige kvaliteter som ikke alltid inneholder sokkeforsterkning. Utfra dette begynte jeg med et prosjekt som i dag er blitt til Solørsokken.


I kjent stil så liker jeg å handle før jeg tenker, så det var ikke før jeg var ferdig med tre par sokker i tveband, at jeg tenkte på at det kanskje skulle vært mulig å oppdrive litt bakgrunnshistorie for teknikken, ikke sant? og etter et kjapt søk på bibliotekappen, finner jeg en bok om tveband. Etter knappe 24 timer satt jeg med denne boka i hendene, og leser en setning som gir meg gåsehud over hele min fysiske eksistens

 "Etter de undersøkelsene som foreløpig er gjort, kan vi konstatere at tvebandsteknikken har vært, og er velkjent i Hedmark og Oppland”


Å, ok, så prosjektet mitt er reddet ved en stor tilfeldighet! tvebandsteknikken har deilige, dype, seige røtter i regionen jeg bor i.


I en annen bok står det at tvebandsteknikken kan ha vært brukt i Dalarna i Sverige så tidlig som 1600tallet, og da kjære Hedmarken ligger tett opp mot Dalarna, var teknikken muligens utbredt derfra, og spredd seg videre til enkelte andre steder i Norge. Det er noen regionale forskjeller på tvebandsstrikking, og for eksempel hos våre svenske naboer, var det mer vanlig å bruke to forskjellige farger på trådene, mens her var vi stort sett fornøyde med to tråder i samme farge. 


Forøvrig er den mer kjente teknikken “latvisk flette” samme sak, bare at der sier man seg fornøyd med trådslyngingen etter noen dekorative omganger. Det er også hyppig brukt for å erstatte vrangbord, da fletten stopper tøyet fra å rulle, og blir ekstra slitesterk på steder der plagg ofte er mest utsatt for slitasje. 


Utover boken “Tveband, jakten på en strikketradisjon” av Margit Bredesen som jeg lånte på biblioteket, fant jeg ved enda en magisk tilfeldighet en annen bok om tveband, midt i en evig lang liste av gamle strikkebøker, hvor jeg egentlig så etter noe av Annichen Sibbern Bøhn.

På en kaotisk outlet annonse lagt ut av et antikvariat på finn.no, sikret jeg meg “Tvebinding” av Tove Fredriksen (du trenger ikke å google den, der finner du intet)


Riktignok er denne boken på dansk, men hvis vi skal stole på mine evner til å lese dansk, så står det i denne boka desto mer detaljerte fakta og kilder om tvebindingens historie, og hvordan teknikken har sannsynligvis vært i bruk i Skandinavia så tidlig som 1500-tallet, men også at den har vært i bruk i både Afghanistan og Russland, for å nevne noen. 


Uansett hvem eller hvor eller når teknikken startet, så er det en ting som er 100% sikkert, og det er at jeg elsker å strikke tveband, og elsker å inspirere / undervise andre i det. Etter ca et år med prøving og feiling på å skrive en ordentlig oppskrift, så ble jeg omsider ferdig med en, og navnet “Solørsokken” var inspirert av området jeg var i ferd med å flytte til da. I siste innspurt av skrivingen, låner jeg på nytt boka til Bredesen, og denne gangen legger merke til at denne er utgitt av ingen ringere enn.. “Grue husflidslag”, altså det lokale husflidslaget i kommunen jeg nettopp hadde flyttet til. 

Kanskje ikke noe å lage disney-film over, men for meg var disse tilfeldighetene et eget lite stykke med inspirerende magi og drivkraft.

Andre prosjekter i tveband

Jeg fikk så oppheng i teknikken, at det holdt ikke med et år av å skrive en sokkeoppskrift. Blodet var allerede på tannen, og plutselig kom det både tvebundede fingervanter og bereter på løpende bånd.


Solør fingervante - Historisk sett så har tveband blitt hyppigst brukt til vottestrikk i regionen her, det finnes mange eksempler på flotte votter fra mange tiår med en levende strikkekultur. I mange av regionens votter har det blitt sydd inn løkker på innsiden av arbeidet, slik at vottene ble enda varmere. 

Jeg beundrer vottestrikking, men personlig så har jeg aldri vært så fan av å bruke votter, og føler meg bare mer "fri" dersom jeg får bruke et dugandes par med vanter. Faktisk så ofrer jeg med glede en fingertupp eller 10 til bitende kulde, hvis jeg så får beholde bevegelsesfriheten i hendene. Derfor ønsket jeg å lage et plagg som både kunne hedre historien litt, men samtidig være anvendelig for meg den dagen kunstprosjektet plutselig blir en del av klesskapet. Vantene er enda ikke gitt ut som oppskrift, men kommer forhåpentligvis i en fremtid nær deg


Alltid Beret - Ideen om å lage strikket beret kom da jeg leste et kapittel om strikking under krigen. Riktignok var det ikke stor kultur for å strikke bereter, men heller slitesterke og varme sokker til troppene, men det var et bilde av en soldat i beret som fikk meg på tanken. 

I forskjellige ranker, seksjoner og regioner har militærpersonell forskjellig farge på beretene. Selvom det høres litt abstrakt ut, så fikk det meg til å tenke at det er litt samme opplegg som med bunader, at et plagg viser til en spesifikk tilhørighet. 


Strikkede bereter pleier ofte å måtte toves litt for å bli tettere og fastere i stoffet, slik at passformen holder seg. Tvebandsteknikken erstatter behovet for toving, da resultatet blir tykt og holdbart, samtidig som man kan leke seg med mønster og farger.


Oppskrift for bereten med et ordspill som navn er på vei